Żelechów: uczniowie rozwijali kluczowe kompetencje w Grecji /ZDJĘCIA/
Region
Pon. 15.11.2021 18:32:38
15
lis 2021
lis 2021
Dwudziestu uczniów i czterech nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego im. Joachima Lelewela w Żelechowie w dniach 13 – 20 października mogło naocznie doświadczyć spuścizny pozostawionej przez grecki antyk oraz współczesnej greckiej otwartości i serdeczności.
Liceum realizuje projekt Ponadnarodowa Mobilność Uczniów „Różnorodność kulturowa i językowa - II” finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w IV Osi Priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej.„Wszyscy jesteśmy Grekami”. Czy Percy Bysshe Shelley – romantyczny poeta angielski miał rację wystawiając tę tezę jako apoteozę greckiej kultury, sztuki, nauki, języka i demokracji? Czy rzeczywiście kultura europejska tak wiele zawdzięcza starożytnej Grecji?
Instytucją przyjmującą była Prywatna Szkoła „THEMISTOKLIS” S. A., kształcąca od 1955 roku dzieci i młodzież od 3 do 19 roku życia. Jednym z głównych celów placówki jest pomoc swoim wychowankom w stawaniu się aktywnymi obywatelami, a nauczanie w szkole oprócz przedmiotów ogólnokształcących obejmuje zajęcia teatralne, kulturę i sztukę oraz ochronę przyrody. Themistoklis zwraca szczególną uwagę na kształtowanie postaw moralnych swoich podopiecznych. Instytucja bardzo aktywnie angażuje się w realizację wszelkich programów europejskich, zarówno goszcząc u siebie, jak i odwiedzając inne ośrodki edukacyjne w ramach międzynarodowej współpracy.
Grupa zatrzymała się w słynnym mieście portowym Pireus, na przedmieściach stolicy Grecji – Aten.
Głównym celem projektu „Różnorodność kulturowa i językowa” było wzmocnienie u uczniów kompetencji kluczowych takich jak m. in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, aktywne obywatelstwo europejskie oraz ekspresja kulturalna.
Do greckiego przedsięwzięcia uczniowie przygotowywali się przez kilka tygodni poprzedzających wyjazd, aktywnie uczestnicząc w spotkaniach językowych (opartych głównie na tradycyjnych „rozmówkach”: „Na lotnisku”, „W hotelu” czy „W sklepie”), kulturowych (gdzie zdobywali wiedzę ogólną nt. Grecji) i pedagogicznych, w czasie których tworzyli prezentacje dotyczące m. in. systemu edukacji w Polsce, o słynnych Polakach, naszych rodzimych zwyczajach i tradycjach czy ciekawych miejscach w Polsce.
Efekty swojej pracy uczniowie przedstawiali swoim greckim kolegom i koleżankom ze szkoły Themistoklis podczas wspólnych zajęć. Licealiści z Pireusu także prezentowali podobne informacje o swojej ojczyźnie. Dzięki tym lekcjom okazało się, jak wiele wspólnych cech posiadają Polacy i Grecy i jak podobne mają tradycje.
Program projektu obejmował również warsztaty taneczne, w ramach których uczniowie obydwu krajów prezentowali tradycyjne polskie i greckie tańce ludowe (w Themistoklesie są one elementem programu nauczania). Uczniowie Lelewela nauczyli Greków poloneza, uczniowie szkoły Themistoklis zaś zorby. Ta kulturowa wymiana spontanicznie przerodziła się w dyskotekę - uczniowie obu szkół poznali, co grają w polskich i greckich klubach.
Licealiści z Żelechowa w ciągu pięciu dni obserwowali zajęcia i uczestniczyli w lekcjach matematyki, fizyki, biologii, języka angielskiego i wychowania fizycznego, które to zajęcia prowadzone były po angielsku.
Oprócz aktywności realizowanych w szkole, młodzież z opiekunami uczestniczyła w bogatym programie krajoznawczym, dzięki któremu mogła przypomnieć sobie greckie mity, literaturę oraz uzmysłowić, jak wiele słów z greki obecnych jest we współczesnej polszczyźnie (np. polityka, muzeum, atom czy logika).
Uczestnicy wyjazdu zwiedzili ruiny antycznej świątyni Posejdona na malowniczym Przylądku Sunion.
Wzgórze Akropolu oraz Muzeum Akropolu to punkty programu krajoznawczego, które wywarły największe wrażenie na jego uczestnikach. Partenon – świątynia poświęcona Atenie oraz inne starożytne pozostałości Akropolu (Propyleje, Erechtejon, Świątynia Ateny Nike, Odeon Heroda Attyka, Teatr Dionizosa czy Sanktuarium Pandiona) sprawiły, że odwiedzający obok zachwytu nad pięknem antycznych zabytków czuli pokorę i jednocześnie zaszczyt, że mogli obcować z wielowiekową historią i kulturą Grecji - kolebką naszej europejskiej cywilizacji.
Dla wielu uczestników Programu wyjazd do Grecji był pierwszym wyjazdem zagranicznym, lot – pierwszym lotem w życiu, a spotkanie obcokrajowców i możliwość autentycznej komunikacji w języku angielskim - pierwszym takim doświadczeniem. Mimo to uczniowie z żelechowskiego LO nie musieli „udawać Greków” bo serdeczność i gościnność z jaką się spotkali w szkole przyjmującej wyzwalała w nich otwartość, dzięki której odbyli szereg ciekawych spotkań i nawiązali nowe znajomości.
Młodzież cały swój pobyt dokumentowała na szkolnym Facebooku, a swoje doświadczenia propaguje na spotkaniach z koleżankami i kolegami ze szkoły.
inf. pras.
fot. liceum
WJ/Garwolin
0 komentarze